Blauw licht & blauwfilters: fact or fiction?

15 January 2020

blauw licht & blauwfilters: fact or fiction?
blauw licht & blauwfilters: fact or fiction?

Zoals jullie in onze vorige blog lazen is het belangrijk om je ogen te beschermen bij beeldschermwerk. Digital glazen zijn super voor iedereen die z’n smartphone, tablet, pc,… niet kan wegdenken. Voor mensen die vooral ’s avonds gebruik maken van beeldschermen, kan een blauwfilter uiterst nuttig zijn. Deze beschermt je ogen tegen blauw licht.

Blue light explained

Blue light of blauw licht heeft invloed op ons slaaphormoon melatonine. Overdag zorgt dit licht ervoor dat we ons energiek voelen. ’s Avonds daarentegen kan het ons hinderen, het houdt namelijk tegen dat we slaperig worden. Dit blauw licht kan je op die momenten tegenhouden met een blauwfilter in je bril of je kan het ook dempen via bepaalde apps op je beeldschermen.

Verder lopen er verschillende onderzoeken naar het verband tussen blauw licht en aandoeningen zoals maculadegeneratie en cataract. Hierover hebben wetenschappers nog geen definitief besluit, maar er bestaat wel degelijk een kans dat het gerelateerd is aan bepaalde oogziektes.

Tot slot mag je niet vergeten dat buitenlicht een intensere hoeveelheid van dit blauw licht bevat dan je beeldschermen. Dit is ook in de winter het geval, daarom is het het gehele jaar door belangrijk om je ogen te beschermen met een zonnebril. Maar bij veelvuldige blootstelling aan blauw licht ’s avonds is een bluefilter aangeraden.

Extra tips

Indien mogelijk vermijd je best beeldschermen ’s avonds.

De 20-20-20 regel: kijk elke 20 minuten gedurende 20 seconden in de verte op 20 meter afstand. (Met 6 zijn we ook happy 😉 )

Probeer minstens 40 cm afstand te houden tussen je smartphone en je ogen, bij andere beeldschermen liefst nog meer.

Wil je meer info over welk type glas het beste past bij jou? Maak dan zeker een afspraak of kom eens langs!

blauw licht & blauwfilters: fact or fiction?